Workers Memorial Day: Voorkom arbeidsongevallen en incidenten!

26/04/2021

Op 28 april is het Workers Memorial Day. Dit is de internationale dag waarop we werknemers herdenken die omgekomen zijn door een bedrijfsongeval of een beroepsziekte. Workers Memorial Day herinnert ons er elk jaar weer aan hoe belangrijk veiligheid is.

Per jaar komen er 4000 mensen om het leven als gevolg van een arbeidsongeval of beroepsziekte (FNV, z.j.). We kijken uit naar de dag waarop Workers Memorial Day niet meer nodig is, omdat veiligheid in alle organisaties tot in de vezels is doorgedrongen. In dit artikel informeren wij u over de onlosmakelijke interactie tussen mens en omgeving.

Hoe voorkomen we menselijke fouten op de werkplek?

Op het spanningsveld tussen de mens en omgeving gebeurt het. De interactie tussen deze twee bepaalt in grote mate de veiligheid. Veiligheid in het vliegverkeer is bijvoorbeeld afhankelijk van het design van de instrumenten in de cockpit (omgeving), als ook de cognitieve capaciteiten van de piloot (mens). Het optimaliseren van de mens, maar ook de omgeving is dus belangrijk om veiligheid te waarborgen. ‘Hoe voorkomen we menselijke fouten op de werkplek?’ is de vraag die centraal staat. We kunnen de mens ‘optimaliseren’ door deze te trainen en te coachen. Tevens is het verbeteren van aandacht, creativiteit, alertheid of perceptie een kans. De mate waarin ons brein optimaal functioneert is van invloed op onze veiligheid elke dag.

Cognitieve bronnen

Ieder mens heeft de beschikking over cognitieve bronnen. U heeft vast wel eens gemerkt dat u ‘s avonds na een dag van hard werken minder concentratievermogen hebt, u bent immers uitgeput en vermoeid. Dit staat bekend als cognitieve uitputting. Gedurende de dag is er sprake van cognitieve belasting, deze belasting op het brein zorgt ervoor dat u scherpte verliest, zowel bewust als onbewust (Wickens, Lee, Liu & Becker, 2004). Dit zorgt er tevens voor dat u bijvoorbeeld andere keuzes maakt om 9 uur in de ochtend, dan dat u om 19 uur ‘s avonds doet. Wanneer u slaapt worden deze cognitieve bronnen weer aangevuld. Slaap is dus een essentieel onderdeel van veiligheid. Wanneer u niet goed uitgerust bent functioneert uw brein minder en is uw cognitieve belastbaarheid lager (McCoy & Strecker, 2011). Zo ziet u dat veiligheid verweven is in elk aspect van je leven. Hoe u uw cognitieve bronnen managet bepaalt wat voor keuzes u maakt en de manier waarop u die keuze maakt.

omgeving

Anderzijds hebben we de omgeving. De omgeving bepaalt voor een deel in wat voor mate we met veiligheid bezig zijn. Belijning op de vloer, beschermingskappen over machines of het veiligheidsmanagementsysteem. Allemaal onderdelen die meewerken aan het verbeteren van de veiligheid. De oplossing van een veiligheidsvraagstuk kan dus zitten bij het optimaliseren van de mens en/of de omgeving. Belangrijk is om niet in één van de twee te investeren, maar om hier als geheel naar te kijken. Beiden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. 

Voorbeeld cognitieve belasting bij onderbrekingen

Laten we een voorbeeld erbij pakken. Een werknemer krijgt tijdens het uitvoeren van een ingewikkelde klus een telefoontje. Dit telefoontje zorgt ervoor dat hij de taak die hij op dat moment uitvoert moet onderbreken en na het telefoontje weer moet opstarten. Boehm-Davis en Remmington (2009) deden onderzoek naar de effecten van onderbrekingen. Onderstaande afbeelding laat zien wat er nodig is om een taak te onderbreken, en weer te herstarten. De originele taak staat in het grijs weergegeven. Het telefoontje in het blauw. De originele taak moet worden afgebroken, het telefoontje wordt aangenomen, en de originele taak moet weer worden opgestart. In de afbeelding is te zien hoeveel stappen er nodig zijn tijdens dit proces. Elke stap in dit proces – hoe snel dit ook plaatsvindt – plaatst cognitieve belasting op het brein met het effect dat aandacht en alertheid verminderd. Dit alles met het gevolg dat de kans op fouten toeneemt. 

Figuur 1: Anatomie van een onderbreking (Boehm-Davis en Remmington, 2009)

Figuur 1 - Anatomie van een onderbreking (Boehm-Davis en Remmington (2009)

Denken in Oplossingen 

Hoe kunnen we zorgen dat er minder cognitieve uitputting is, en de kans op fouten wordt verminderd? Enerzijds kunnen we de mens trainen door een training te geven in hoe er kan worden omgegaan met onderbrekingen. Anderzijds kan de omgeving worden aangepast door telefoons uit te schakelen tijdens ingewikkelde werkzaamheden, of notities te maken zodat de werknemer weet waar de draad weer opgepakt moet worden. Een mooi voorbeeld; een bedrijf dat hesjes draagt met ‘niet storen’ erop tijdens ingewikkelde werkzaamheden. Collega’s weten op dat moment dat zij deze persoon beter op een later moment kunnen aanspreken. Deze simpele oplossing zorgt ervoor dat er minder onderbrekingen plaatsvinden, en de kans op fouten wordt verminderd. 

Hoe gaat u met uw cognitieve bronnen om? En hoe zorgt u ervoor dat uw omgeving veilig is? Dit zijn belangrijke vragen die essentieel zijn om veilig te kunnen werken. Door dit toe te passen werken we aan een toekomst waarin arbeidsongevallen en incidenten worden teruggedrongen met als doel dat International workers memorial day overbodig wordt. 

Verbeter de veiligheid van mens en omgeving met D&F!

De veiligheidsexperts van D&F kunnen u helpen om de veiligheid in uw organisatie te verbeteren. Met onze expertise op het gebied van zowel technische veiligheid als veiligheidsmanagement- cultuur en -gedrag kunnen wij u vanuit een breed perspectief ondersteunen. Benieuwd naar wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op met onze adviseurs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

 

Bronnen

  • Boehm-Davis, D. A., & Remington, R. (2009). Reducing the disruptive effects of interruption: a cognitive framework for analysing the costs and benefits of intervention strategies. Accident Analysis & Prevention, 41(5), 1124-1129.
  • Wickens, C. D. (2008). Multiple resources and mental workload. Human factors, 50(3), 449-455.
  • Wickens, C. D., Lee, J. D., Liu, Y., & Gordon Becker, S. E. (2004) An introduction to human factors engineering. Second Edition. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • McCoy, J. G., & Strecker, R. E. (2011). The cognitive cost of sleep lost. Neurobiology of learning and memory, 96(4), 564-582.

Neem contact met mij op

versturen

Of bel ons direct op

076 5040 340